Navigace

Obsah

Stálá expozice

Stálá expozice muzea zahrnuje vývoj rytého a broušeného skla od 17. století do současnosti. Tematická linie „Odkud pocházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?“ provádí návštěvníky staletími po stopách rytiny, královny zušlechťovacích technik. Skleněné předměty vypráví příběhy z dávného i nedalekého času – o životě našich předků, jejich práci, bojích i láskách.

Okenní terče, 1. čtvrtina 18. století    Pohár s rytými motivy formanského vozu, Slezsko 1735-50

Část expozice právem patří zdejší sklářské škole, nejstarší škole svého druhu ve světě, jejíž vznik byl v roce 1856 vyvolán potřebou zdejších řemeslníků zdokonalovat se v kresbě a v tvorbě návrhů dekorů i tvarů. Existenci si škola musela v minulosti vícekrát obhajovat, a historie ukázala, že na ni má své právo.

Žardiniéra, A. Beckert, H. Max, Sklářská odborná škola KŠ, 1925    Váza, Sklářská odborná škola KŠ, kolem 1930

Velký význam pro tento region měla také firma J. & L. Lobmeyra synovec Stefan Rath, pobočka slavné vídeňské firmy Lobmeyr, jejíž dokonalé provedení rytých a broušených prací jsou dodnes srovnáním pro kvalitu výrobků. Ve spolupráci významných návrhářů s vynikajícími řemeslníky vznikala unikátní díla, která získala mnohá ocenění. Najdete zde i tak známá jména, jakými byli např. sochař Jaroslav Horejc či architekt Adolf Loos.   

Na bohatou řemeslnou a uměleckou tradici navázala v současnosti mezinárodní sympozia rytého skla. Od roku 1996 se do Kamenického Šenova pravidelně každé tři roky sjíždějí rytci a výtvarníci z mnoha koutů světa, jejichž láskou i živobytím se stalo ryté sklo. Průřez z děl z předchozích ročníků sympozií vypovídá o různorodém pojetí rytiny a často i o původu a charakteru jejich tvůrců. 

Objekt, Jaroslava Švarcová, 2008    Váza, Markéta Váchalová - Vojtíšková, 2008    Objekt, Ainsley Francis, 2014

Mimořádných exponátů se v této přehlídce vývoje rytého a broušeného skla objevuje mnoho. Náleží k nim práce harrachovského rodáka Dominika Bimana, vynikajících mistrovických řezáčů, Karla Pfohla, rytců z rodiny Pietsch, Adolfa Beckerta a dalších.

Ke stálé expozici patří kolekce historizujících křišťálových ověskových lustrů a vrstvených svítidel, jejichž tradice výroby sahá v této oblasti do roku 1724. Zvláštním a vyjímečným exponátem je vystavená skleněná židle vyrobená kamenickošenovskou firmou Eliase Palmeho v posledním desetiletí 19. století pro palác maharadži v Hajdarábádu v Indii.

Stálá expozice, replika šlapacího ryteckého stroje     Stálá expozice, model formanského vozu pro přepravu skleněného zboží

Stálá expozice     Skleněná židle, firma Elias Palme, 1894